Omega 3 – niezbędne kwasy tłuszczowe

Często osoby, które planują odchudzanie odrzucają wszystkie tłuszcze jako źródło problemu. Redukcji ulega także ilość kwasów tłuszczowych, które są NIEZBĘDNE do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Zalet OMEGA-3 jest wiele a więc eliminowanie go z naszego jadłospisu może przynieść negatywne skutki.

Więcej o tłuszczach przeczytasz tutaj

Kwasy tłuszczowe omega-3 to wielonienasycone kwasy tłuszczowe. Ich spożycie wiąże się z wieloma korzyściami zdrowotnymi, a ich niedobór może wywoływać negatywne skutki.

DO GRUPY OMEGA-3 NALEŻĄ

NIEZBĘDNE KWASY TŁUSZCZOWE OMEGA-3: Kwas α-linolenowy (ALA).
DŁUGOŁAŃCUCHOWE KWASY TŁUSZCZOWE: kwas eikozapentaenowy (EPA) i kwas dokozaheksaenowy (DHA).

Kwas dokozaheksaenowy (DHA) jest najważniejszym kwasem omega-3. Wchodzi on w skład mózgu, siatkówki oka oraz nasienia. Wspiera zdolność uczenia się, przeciwdziała tym samym rozwojowi demencji i chorób neurodegeneracyjnych (Alzhaimer).

ZALECANE SPOŻYCIE:

Dla dzieci i młodzieży:
0,5% z energii ALA
7-24 miesiąc życia 100 mg DHA/dobę;
2-18 lat EPA+DHA 250 mg/dobę

Dla dorosłych:
250 mg EPA+DHA /dobę;
Kobiety w ciąży:
250 mg EPA+DHA/dobę + 100-200 mg DHA/dobę

ryba

ZALETY OMEGA-3

  • poprawia wygląd skóry;
  • obniża ryzyko nowotworów;
  • obniża ciśnienie krwi;
  • zwiększa insulinowrażliwość – dobre dla cukrzyków;
  • wspomaga prewencję miażdżycy;
  • poprawia wzrok;
  • prawidłowa praca mózgu;
  • obniża ryzyko wystąpienie depresji;
  • obniżają poziom trójglicerydów;
  • obniżają ryzyko wystąpienie chorób układu sercowo-naczyniowego – dzięki redukcji poziomu trójglicerydów.

NIEDOBÓR PROWADZI DO:

  • zahamowanie wzrostu;
  • pogorszenie wzroku;
  • złej kondycji paznokci, skóry, włosów;
  • niepłodności;
  • obniżonej odporności;
  • rozwoju nadciśnienia tętniczego;
  • chorób układu sercowo-naczyniowego;
  • rozwoju nowotworów;

WYSTĘPOWANIE

Najwięcej EPA+DHA znajdziemy w siemieniu lnianym, oleju lnianym, chia, oleju rzepakowym i orzechach włoskich. W rybach najliczniej występuje w łososiu, makreli, pstrągu. Na olej lniany należy uważać gdyż nieprawidłowe przechowywanie prowadzi do strat wartości odżywczych. Dlatego zamiast niego powinniśmy wybierać pestki.

SUPLEMENTACJA

W Polsce mamy ograniczony dostęp do świeżych ryb dlatego ich spożycie przez nas jest mocno ograniczone, ponadto zawierają one metale ciężkie, które są niebezpieczne dla organizmu. Dlatego nie powinniśmy spożywać ich codziennie. Jeżeli nie mamy dostępu także do dobrze przechowywanych olejów roślinnych suplementacja może okazać się dobrym pomysłem.

PROPONOWANE PRODUKTY

Amix Super Omega3

GEN LAB Pure Omega

PODSUMOWUJĄC

Kwasy tłuszczowe omega-3 stanowią nieodłączny element naszej diety. Niedobór prowadzi do wielu niebezpiecznych schorzeń. Natomiast odpowiednia podaż tych kwasów z pożywieniem wywrze korzystny wpływ na nasze zdrowie. Sięgaj po oleje roślinne, spożywaj ryby raz w tygodniu i orzechy.

Podoba Ci się? Udostępnij!

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on print
Drukuj

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

O autorze

Polecamy

Przewiń do góry