HASHIMOTO – CHOROBA CYWILIZACYJNA?

Hashimoto – immunologiczne zapalenie tarczycy

Już sama nazwa brzmi jak rzadkie zaburzenie, nic mylnego. Hashimoto zostało okrzyknięte chorobą XXI wieku i dotyczy ona ok. 38% populacji! Ostrożne obliczenia wskazują na to, że jedna na pięć kobiet boryka się z tym zaburzeniem.

Najprościej ujmując – układ odpornościowy uznaje tarczycę jako intruza i uruchamia przeciw temu gruczołowi reakcję immunologiczną tak jakby była wirusem, a to prowadzi do momentu, w którym tarczyca nie jest w stanie wyprodukować wystarczającej ilości hormonów, a to prowadzi do niedoczynności tarczycy.

Objawy:

  • ciągłe zmęczenie;
  • bóle głowy;
  • ciągłe uczucie zimna;
  • suchość i szorstkość skóry;
  • skłonność do depresji;
  • senność;
  • problemy z koncentracją

Tak jak każda choroba autoimmunologiczna Hashimoto niesie ze sobą wiele innych schorzeń, a bagatelizowanie problemów może doprowadzić do poważnego pogorszenia stanu zdrowia. Jeśli nie poddamy się leczeniu, mogą pojawić się poważne kłopoty kardiologiczne, nadwaga, nadmiar cholesterolu, obniżona aktywność fizyczna i intelektualna, lęki, wahania nastroju, a nawet depresja.

Co badać?

  • TSH
  • fT4
  • fT3
  • aTPO
  • aTG
  • USG tarczycy

Po wykonaniu takich badań należy udać się do lekarza w celu zdiagnozowania choroby. Rozpoznanie hashimoto nie wiąże się z większymi trudnościami, nie jest to nowotwór, który trzeba natychmiast zdiagnozować i wyciąć. Jeżeli pacjent nie ma nadczynności czy niedoczynności tarczycy, podlega jedynie obserwacji podczas, której monitoruje się czy cierpi on na Hashimoto czy może inny rodzaj zapalenia tarczycy.

SPOSÓB ŻYWIENIA

Dieta w chorobie Hashimoto odgrywa istotną rolę, oprócz przyjmowania przepisanych przez lekarza środków farmakologicznych ważne jest to, co jemy na co dzień (jakość spożywanych produktów). W diecie osoby z Hashimoto powinny znajdować się produkty zawierające goitrogeny, powszechnie nazywane złodziejami jodu. Goitrogeny mają bardzo drogocenny wpływ na układ odpornościowy u osób z Hashimoto.

Co zatem warto jeść?

  1. Produkty bogate w błonnik;
  2. Produkty zawierające goitrogeny: brukselka, brokuły, kalarepa, gorczyca, brzoskwinie, truskawki, rzodkiewki, rzepa, szpinak, bataty, orzeszki pinni, siemię lniane, kalafior, kapusta pekińska, jarmuż, pędy bambusa, chrzan, gruszki;
  3. Węglowodany – unikamy cukrów prostych, wybieramy produkty pełnoziarniste;
  4. Mięso surowe, gotowane;

Czego unikać?

  • gotowych wędlin, ponieważ prawie wszystkie z nich zawierają soję, która niekorzystnie wpływa na osoby z Hashimoto;
  • soi;
  • alkoholu;
  • kawy;
  • herbaty;
  • orzechów;
  • ryżu, kukurydzy;
  • pomidorów;
  • jagód goji;
  • papryki.

Należy pamiętać, że po wykryciu u siebie Hashimoto niezbędna jest konsultacja z dietetykiem, który ułoży odpowiedni jadłospis dostosowany do objawów choroby. Odpowiedni sposób żywienia pozwoli zachować zdrowie i zmniejsza ryzyko wystąpienia schorzeń współtowarzyszących.

@beyourselfbefit

Źródło:

  1. Immune disorders in Hashimoto’s thyroiditis: what do we know so far? Pyzik A et al. J Immunol Res. (2015)
  2. Hashimoto’s encephalopathy mimicking Creutzfeldt-Jakob disease.Gauthier AC et al. J Clin Neurosci. (2017)
Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on print
Drukuj

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *