Neat – zwiększ swoją aktywność

NEAT (non exercise activity thermogenesis) czyli termogeneza niewynikająca z ćwiczeń. Najprościej ujmując NEAT określa wydatki energetyczne podczas wszystkich czynności wykonywanych w ciągu dnia. Czyli: chodzenie po schodach, spacer, sprzątanie i obowiązki domowe. Może on zwiększać całkowity wydatek energetyczny nawet o 2000 kcal. Dodatkowo zmotywuje do kontaktów z bliskimi, może być dobrym pomysłem na wykorzystanie wolnego czasu.

Aby zwiększyć NEAT wystarczy zamienić parę czynności dnia codziennego:

  • częściej sprzątaj;
  • spaceruj z psem, koleżanką lub z dobrą muzyką;
  • zamiast jeździć samochodem albo autobusem wybierz rower lub po prostu zrób sobie spacer;
  • tańcz;
  • wybierz schody zamiast windy;
  • uprawiaj więcej seksu.
spacer

O innych pomysłach na zwiększenie aktywności pisaliśmy tutaj.

Dobrym sposobem na zwiększenie NEAT jest zakup krokomierza i stawianie sobie celów, przyjmuje się, że 10 000 kroków wystarczy w prewencji cukrzycy, otyłości, nadwagi i chorób sercowo-naczyniowych.


PODSUMOWUJĄC

Trenowanie 3-5x w tygodniu nie czyni nas osobami aktywnymi. Jeśli większość naszego dnia spędzamy w pozycji siedzącej, a godzinny trening jest jedyną aktywnością w ciągu dnia, to nie możemy nazwać się aktywnymi. Trening jest jedynie dodatkiem, pozwalającym kształcić sylwetkę, rozwijać mięśnie czy naszą wydolność. To jak wygląda reszta dnia definiuje nasz stopień aktywności i określa NEAT.

Wprowadzenie zmian w życiu nie wymaga kręcenia godzin cardio na siłowni i biegania po każdym treningu. Jedynie wystarczy ruszyć głową i wykorzystać czas w nieco inny sposób. Jest na to wiele pomysłów, musisz tylko chcieć je wdrożyć w swoją codzienność!

Jeżeli pracujesz daleko od domu wysiadaj to 3 przystanki wcześniej, a resztę drogi do pracy pokonuj na piechotę. Pracujesz w korporacji i przy tym siedzisz przy biurku 8 godzin dziennie? Pij więcej wody! Oprócz nawodnienia, będziesz częściej korzystać z toalety – co jednocześnie zmusza Cię do chodzenia. Wystarczy tylko chcieć wprowadzić zdrowe zmiany. Korzystaj ze schodów zamiast windy.

Przykładów będzie całe mnóstwo i są to naprawdę proste zmiany, które warto wprowadzić w życie.

Podoba Ci się? Udostępnij!

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on print
Drukuj

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

O autorze

Polecamy