Odżywki białkowe – rodzaje i zastosowanie

Stosowanie tzw. białka stało się bardzo popularne ze względu na wygodę w ich użytkowaniu, jest to substytut produktów białkowych, który dzięki szerokiej możliwości stosowania może stanowić składnik pełnowartościowego posiłku. Najczęściej stosowane to koncentraty, izolaty i hydrolizaty białka serwatkowego.

Czym się różnią?

Każde białko składa się z aminokwasów połączonych wiązaniami peptydowymi. 

  • WPC (koncentrat białka serwatkowego) – zawartość białka szacuje się między 70 a 80% zaś resztę stanowi minimalna ilość tłuszczów i węglowodanów. Pozyskuje się ją z mleka. Wykorzystywana najczęściej w procesie budowania masy mięśniowej oraz odchudzania ze względu na najniższą cenę i słodki smak (zawartość węglowodanów). Kup tutaj.
  • WPI (izolat białka serwatkowego) – zawiera ok. 90% białka, niewielka ilość tłuszczy oraz węglowodanów. Szybko przyswajalne. Kup tutaj.
  • WPH (hydrolizat białka serwatkowego) – zawartość białka szacuje się między 90 a 95%, zawiera śladowe ilości węglowodanów oraz tłuszczów. Najszybciej przyswajalna forma spośród wszystkich. Kup tutaj.
  • Kazeina – najdłużej trawiona i przyswajana forma odżywki białkowej (6-7h) i z tego powodu najczęściej stosowana na noc. Kup tutaj.
koktajl bialkowy

Na rynku znajdziemy także odżywki białkowe przeznaczone dla wegetarian. Rośliny strączkowe mogą stanowić pełnowartościowe źródło białka, a także istotny element w komplementarnym uzupełnianiu się aminokwasów, mogą być dodatkiem w zróżnicowanej diecie.

  • białko sojowe – w przeciwieństwie do innych odżywek zawiera wszystkie niezbędne aminokwasy oraz małą zawartość węglowodanów oraz tłuszczy, przy wyborze należy wybrać izolat gdyż zawiera do 90% białka, a koncentrat tylko 65%, bardzo dobrze przyswajalne.
  • białko groszku – nie zawiera wszystkich niezbędnym aminokawsów natomiast może stanowić element uzupełniania się białek, ponadto nie uczula.
  • białko ryżowe – podobnie do białka grochu stanowi element uzupełniania aminokwasów, przyjazny alergikom, z niską zawartością tłuszczów. Jest dobrze przyswajalne.
  • białko konopi – dobrze rozpuszczalne i nie obciąża układu pokarmowego. Zawierają prawie wszystkie aminokwasy egzogenne (8 z 9), ale nie o tak dobrej jakości, jak pozostałe roślinne odżywki białkowe.

Które wybrać?

Niezależnie od celu, zachęcamy, by zwracać uwagę na informacje, jakie producent umieszcza na opakowaniu. Nie dajmy się nabrać. Czytajmy dokładnie, jak wygląda skład, czym odżywka jest słodzona, jakim procesom zostaje poddana podczas produkcji.

To zależy od sposobu wykorzystywania, podczas budowania masy mięśniowej oraz do stosowania w kuchni jako dodatek do omletów, koktajli najlepiej sprawdzi się WPC gdyż jest to najtańsza forma odżywki białkowej i jest najbardziej słodka. Natomiast dla osób, które startują w zawodach sylwetkowych, są na redukcji poleca się wybór hydrolizatu lub izolatu ze względu na niską zawartość węglowodanów oraz tłuszczów. Należy pamiętać, że mogą one być tylko dodatkiem do zróżnicowanej diety.

Podoba Ci się? Udostępnij!

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on print
Drukuj

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

O autorze

Polecamy