Pij mleko – będziesz wielki?

Kontrowersji wśród produktów mlecznych nie brakuje, jedni są fanami spożywania ich w codziennej diecie, drudzy natomiast unikają jak ognia.. Jak naprawdę jest z tym mlekiem?

Mleko możemy uznać za produkt zdrowy jeżeli nie posiadamy przeciwskazań do jego spożywania, ponadto jego przetwory są źródłem bakterii kwasu mlekowego, a co za tym idzie dbają o mikroflorę naszych jelit. Szklanka kefiru lub jogurtu poprawi nasze samopoczucie i korzystnie wpłynie na nasze zdrowie. Znajdziemy w nim także witaminy z grupy B, A, D, E oraz witaminę C.

Krążą pogłoski, że mleko przyczynia się do osteoporozy wypłukując wapń z kości, jest to oczywiście nieprawda gdyż mleko można uznać za najbardziej wartościowe źródło tego pierwiastka (w szklance mleka znajdziemy aż 300 mg Ca), teoria ta wzięła się z założenia, że przy spożywaniu dużej ilości białka zostaje ono wydalone z organizmu, a razem z nim wydalany jest wapń. Jednakże w przeprowadzonych badaniach udowodniono, że teoria ta nie ma racji bytu przy spożywaniu 2-3 porcji, jest to nawet zalecane w najnowszej Piramidzie z 2017 roku jako dawka bezpieczna i korzystna dla zachowania odpowiednich funkcji tkanki kostnej. Na dodatek badania pochodzące z The Journal of Nutrition wykazały, że osoby spożywające większe ilości produktów mlecznych, cechowała wyższa gęstość mineralna kośćca.

Co z tolerancją laktozy?

Laktoza jest cukrem, który składa się z glukozy i galaktozy połączonych wiązaniem ꞵ-1,4-glikozydowym, który do rozerwania potrzebuje enzymu zwanego laktazą, aktywność tego enzymu zanika z czasem, mówi się, że dorosły człowiek posiada tyle tego enzymu aby rozerwać wiązania w dawce mniej więcej takiej ile mleka do kawy. Spekulacje te nie są jednak pewne gdyż badania te były przeprowadzone na skalę świata, a nie Europy.

Należy w takim razie brać poprawkę na wszystko co piszą w internecie i wypróbować na sobie. Nietolerancja laktozy prowadzi do biegunek i licznych gazów, a następnie trafia ona do jelita grubego, dlatego PRZY STWIERDZONEJ nietolerancji należy ograniczyć spożycie tego cukru. Warto zaznaczyć jednak, że przy tym schorzeniu człowiek może zjeść od 12 do 14 g laktozy bez nieprzyjemnych dolegliwości – porcja ta odpowiada szklance mleka.

Kolejny MIT – mleko zakwasza organizm.
Nie dzieje się tak poniewaz mleko nie jest kwasotwórcze, jego współczynnik PRAL (Potential Renal Acid Load) dla nieprzetworzonego mleka wynosi około 1,0 mEq/100 g, a to oznacza, że jest ono neutralne dla równowagi kwasowo-zasadowej naszego organizmu.

Mleko sprzyja nowotworom? – MIT

Nie ma takich pewnych badań, które potwierdzały tę tezę  Nie ma organizacji, która uważa mleko za produkt rakotwórczy, przykładowo organizacje takie jak: World Cancer Research Fund, Cancer Research, ACS,  uważają natomiast, że takie właściwości posiada mięso czerwone. Niektóre badania stwierdzają, że spożycie produktów mlecznych może obniżyć ryzyko wystąpienia nowotworów nawet o 25%.

Mleko tylko dla cieląt?
Niekoniecznie, mleko każdej matki przeznaczone jest dla potomka, natomiast krowa produkuje go nieustannie po wydaniu na świat cielaka. Idąc dalej tym tropem, natura wytworzyła wiele plonów które niekoniecznie są przeznaczone do spożywania przez ludzi, a jednak znajdziemy je w naszym jadłospisie.

PODSUMOWUJĄC: Pijąc mleko niekoniecznie możesz być wielki, ale przynajmniej masz pewność, że dostarczasz WAPŃ i postępujesz zgodnie z Polską Piramidą z 2017 roku, która zaleca 2 porcje mleka dziennie, które korzystnie wpłyną na nasze zdrowie. Bez potwierdzonej nietolerancji nie należy jednak usuwać go ze swojego jadłospisu, najważniejsza jest równowaga i racjonalne podejście do odżywiania.

Źródło:

1. Rozenberg S. et al.: Effects of Dairy Products Consumption on Health: Benefits and Beliefs—A Commentary from the Belgian Bone Club and the European Society for Clinical and Economic Aspects of Osteoporosis, Osteoarthritis and Musculoskeletal Diseases. Calcif Tissue Int. 2016;98(1):1–17.

2. Schwalfenberg GK. The alkaline diet: Is there evidence that an alkaline pH diet benefits health? J Environ Public Health. 2012;2012.

3.M. Jarosz, Normy żywienia dla populacji Polski, Wyd. Instytut Żywności i Żywienia, Warszawa 2017

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on print
Drukuj

1 thought on “Pij mleko – będziesz wielki?”


  1. Warning: strlen() expects parameter 1 to be string, object given in /home/create15/domains/2befit.pl/public_html/wp-includes/formatting.php on line 2891

    Warning: strlen() expects parameter 1 to be string, object given in /home/create15/domains/2befit.pl/public_html/wp-includes/formatting.php on line 2891

    Bardzo ciekawy artykuł, jednak z jednym się nie zgodzę… To nie jest tak, że krowa przez całe życie produkuje mleko, w tej kwestii jest to podobne do procesu który odbywa się u ludzi. Krowa zaczyna dawać mleko jak jest w ciąży i daje je jeszcze przez jakiś ograniczony czas po porodzie. Dlatego w hodowlach krowy są wielokrotnie zapładnianie, bo bez tego nie dałyby mleka. Nie pisę tego jako obrońca zwierząt, bo sama bardzo często piję mleko, ale ta informacja od razu rzuciła mi się w oczy i warto byłoby to poprawić 😉

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *