piramida zdrowego żywienia i aktywności fizycznej

Nadszedł ten czas gdy Polska doczekała się swoich zasad racjonalnego żywienia. Jest to najprostsze przedstawienie kompleksowej idei żywienia, która pozwala na zachowanie długie życie oraz sprawności fizycznej i intelektualnej.

Kierowana jest do osób zdrowych, prawidłowo odżywionych w celu zachowania dobrego stanu zdrowia, zasady te jednak mogą być modyfikowane w przypadku wystąpienia niektórych chorób cywilizacyjnych takich jak: otyłość, osteoporoza, cukrzyca, choroba niedokrwienna serca, nadciśnienia a także Hashimoto i insulinooporność.   

Jak czytać piramidę?

Piramidę czytamy od dołu – im wyższe piętro tym mniejsza ilość i częstość spożywanych produktów z danej grupy żywności.ZASADY ZDROWEGO ŻYWIENIA związane z Piramidą Zdrowego Żywienia i Aktywności Fizycznej.Spożywaj posiłki regularnie – najlepiej 4-5 posiłków co 3-4 godziny.

Warzywa oraz owoce spożywaj do każdego posiłku, w jak największej ilości – co najmniej połowę tego co jesz. Właściwe proporcje: ¾ warzywa ¼ owoce.

Spożywaj pełnoziarniste produkty zbożowe.

Codziennie spożywaj 2 duże szklanki mleka. Możesz je zastąpić kefirem, jogurtem i częściowo serem.

Ograniczaj spożycie mięsa (zwłaszcza czerwonego i przetworzonych produktów mlecznych do 0,5kg na tydzień). Jedz ryby, nasiona roślin strączkowych i jaja.

Ogranicz spożycie tłuszczów zwierzęcych – zastąp je roślinnymi.

Unikaj cukru oraz słodyczy – zastąp je owocami i orzechami.

Nie dosalaj potraw i kupuj produkty z niską zawartością soli. Używaj ziół – mają cenne składniki i poprawiają smak.

Pamiętaj o piciu wody, co najmniej 1,5l na dzień.

Nie spożywaj alkoholu.

Źródło: Narodowe Centrum Edukacji Żywieniowej

Piramida  opracowana w Instytucie Żywności i Żywienia w 2016 r. pod kierunkiem prof. dr hab. n. med. Mirosława Jarosza przez zespół roboczy w składzie: dr K. Stoś, prof. nadzw. IŻŻ, dr E. Rychlik, dr K. Wolnicka, mgr inż. M. Brajbisz, mgr R. Gajowiak, mgr inż. M. Siuba-Strzelińska oraz zespół  konsultantów w składzie: prof. dr hab. J. Charzewska, prof. dr hab. B. Cybulska, prof. dr hab. J. Dzieniszewski, prof. dr hab. L. Kłosiewicz-Latoszek, prof. dr hab. H. Kunachowicz, prof. dr hab. W.B. Szostak, dr hab. L. Szponar, prof. nadzw. IŻŻ, dr W. Sekuła, prof. nadzw. IŻŻ, dr hab. H. Mojska, prof. nadzw. IŻŻ, dr L. Pachocka, dr B. Przygoda, dr R. Wierzejska, dr A. Wojtasik, dr A. Jarosz, dr M. Białkowska, mgr inż. I. Sajór.

@beyourselfbefit

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on print
Drukuj

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *