Piramida zdrowego żywienia i aktywności fizycznej

Nadszedł ten czas gdy Polska doczekała się swoich zasad racjonalnego żywienia. Jest to najprostsze przedstawienie kompleksowej idei żywienia, która pozwala na zachowanie długie życie oraz sprawności fizycznej i intelektualnej.

Kierowana jest do osób zdrowych, prawidłowo odżywionych w celu zachowania dobrego stanu zdrowia, zasady te jednak mogą być modyfikowane w przypadku wystąpienia niektórych chorób cywilizacyjnych takich jak: otyłość, osteoporoza, cukrzyca, choroba niedokrwienna serca, nadciśnienia a także Hashimoto i insulinooporność.   

Jak czytać piramidę?

Piramidę czytamy od dołu – im wyższe piętro tym mniejsza ilość i częstość spożywanych produktów z danej grupy żywności.ZASADY ZDROWEGO ŻYWIENIA związane z Piramidą Zdrowego Żywienia i Aktywności Fizycznej.Spożywaj posiłki regularnie – najlepiej 4-5 posiłków co 3-4 godziny.

Warzywa oraz owoce spożywaj do każdego posiłku, w jak największej ilości – co najmniej połowę tego co jesz. Właściwe proporcje: ¾ warzywa ¼ owoce.

Spożywaj pełnoziarniste produkty zbożowe.

Codziennie spożywaj 2 duże szklanki mleka. Możesz je zastąpić kefirem, jogurtem i częściowo serem.

Ograniczaj spożycie mięsa (zwłaszcza czerwonego i przetworzonych produktów mlecznych do 0,5kg na tydzień). Jedz ryby, nasiona roślin strączkowych i jaja.

Ogranicz spożycie tłuszczów zwierzęcych – zastąp je roślinnymi.

Unikaj cukru oraz słodyczy – zastąp je owocami i orzechami.

Nie dosalaj potraw i kupuj produkty z niską zawartością soli. Używaj ziół – mają cenne składniki i poprawiają smak.

Pamiętaj o piciu wody, co najmniej 1,5l na dzień.

Nie spożywaj alkoholu.

Źródło: Narodowe Centrum Edukacji Żywieniowej

Piramida  opracowana w Instytucie Żywności i Żywienia w 2016 r. pod kierunkiem prof. dr hab. n. med. Mirosława Jarosza przez zespół roboczy w składzie: dr K. Stoś, prof. nadzw. IŻŻ, dr E. Rychlik, dr K. Wolnicka, mgr inż. M. Brajbisz, mgr R. Gajowiak, mgr inż. M. Siuba-Strzelińska oraz zespół  konsultantów w składzie: prof. dr hab. J. Charzewska, prof. dr hab. B. Cybulska, prof. dr hab. J. Dzieniszewski, prof. dr hab. L. Kłosiewicz-Latoszek, prof. dr hab. H. Kunachowicz, prof. dr hab. W.B. Szostak, dr hab. L. Szponar, prof. nadzw. IŻŻ, dr W. Sekuła, prof. nadzw. IŻŻ, dr hab. H. Mojska, prof. nadzw. IŻŻ, dr L. Pachocka, dr B. Przygoda, dr R. Wierzejska, dr A. Wojtasik, dr A. Jarosz, dr M. Białkowska, mgr inż. I. Sajór.

@beyourselfbefit

Podoba Ci się? Udostępnij!

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on print
Drukuj

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

O autorze

Polecamy