sen – robisz to dobrze?

Sen jest niezbędny dla zachowania zdrowia i sprawności umysłowej. Podczas snu mózg naprawia uszkodzenia, porządkuje, a nawet zapamiętuje nowe informacje. Już po 2-3 nieprzespanych nocach pogarsza się kondycja fizyczna i psychiczna, słabnie zdolność zapamiętywania i koncentracji. Niedobór snu ujemnie wpływa na aktywność, obniża odporność na choroby i pogarsza samopoczucie.

Rytm dnia i snu ma bardzo istotny wpływ na wydzielanie dwóch hormonów jakimi są: melatonina i kortyzol.

Z powyższego wykresu wynika, że powinniśmy kłaść się spać około godziny 22, a rozpoczynać dzień około godziny 6 co pozwoli nam na 8 godzin snu.
Niewyspanie pobudza stresory przez co mamy podwyższony poziom kortyzolu.

Sen to także odpoczynek i czas na regenerację zmęczonych całodzienną pracą komórek i tkanek naszego organizmu. Dochodzi także do „odświeżenia” funkcji receptorowych, a nawet powstają nowe połączenia w centralnym układzie nerwowym.

Istnieją takżę zaburzenia snu takie jak bezzeność- insomnia

Jak sama nazwa wskazuje jest to stan w którym spaliśmy niewystarczająco lub jakość snu była słaba. Bezsenność może być zarówno oddzielnym schorzeniem, jak i objawem choroby. Rozróżniamy bezsenność krótkotrwałą (przygodną) oraz przewlekłą (gdy trwa ponad cztery tygodnie)

Podsumowując, do prawidłowego funkcjonowania organizm człowieka potrzebuje odpowiedniego wypoczynku, sen pozwoli zachować zdrowie i trzeźwy umysł, a dzień będzie przebiegał bez niepotrzebnych napięć i stresu. A co zrobić żeby lepiej spać? Odpowiedź jest bardzo prosta! Odstresować się – joga, medytacja, ćwiczenia oddechowe sprawią, że poczujemy się zrelaksowani i wypoczęci.

Autor: Joanna Kwiatkowska

@beyourselfbefit 

Źródło:

Insufficient sleep in adolescents: causes and consequences.Owens JA et al. Minerva Pediatr. (2017)

Sleep-obesity relation: underlying mechanisms and consequences for treatment.St-Onge MP et al. Obes Rev. (2017)

The Value of Sleep on Athletic Performance, Injury, and Recovery in the Young Athlete.Copenhaver EA et al. Pediatr Ann. (2017)

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on print
Drukuj

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *