Cała prawda o aminokwasach EAA

Najpierw było BCAA

Na początek trochę o “starszym rodzeństwie” EAA na rynku suplementacyjnym, czyli o aminokwasach BCAA.

Aminokwasy BCAA pośród osób aktywnych fizycznie cieszą się swoją popularnością od wielu lat, a zawdzięczają to swojemu działaniu, które jest niezbędne, gdy chcemy ciężko trenować, a dodatkowo mamy chociażby ciężką pracę fizyczną na co dzień.

Najważniejszą rolą aminokwasów BCAA jest ochrona przed katabolizmem, dlatego pijemy je okołotreningowo.

  • Przed – aby na treningu móc dać z siebie więcej, ponieważ nasze mięśnie są “naładowane” i gotowe na mocny wycisk
  • Po – w celach regeneracyjnych, aby nasze treningi przynosiły jak najwięcej korzyści – czyli ćwiczyć tak, by spalać tłuszcz, a mięśnie przed tym uchronić.

Ale z czasem coraz bardziej odchodzi się od standardowego BCAA, a na jego miejsce wchodzi nowy produkt, o którym robi się coraz głośniej i jest coraz bardziej powszechnie używany.

A mowa tu o Aminokwasach EAA – Essential Amino Acids – Aminokwasy Istotne, czyli Aminokwasy Egzogenne

aminokwasy EAA

Są niezbędne organizmowi w budowaniu tkanki mięśniowej i pomagają naprawiać komórki podczas potreningowej regeneracji mięśni. Jeżeli nie dostarczamy odpowiedniej ilości EAA do swojej diety, organizm nie pobierze odpowiednio składników odżywczych ze spożytego białka. Aminokwasy EAA są wymagane do pełnej syntezy białek, zawierają również BCAA, więc właściwie stosując EAA dostarczamy wszystkiego czego nam trzeba, jeżeli chodzi o regenerację. Potrzebujemy dostarczać ich w pokarmie, ponieważ nasz organizm nie wytworzy ich sam.

Te aminokwasy to:

  • Histydyna
  • Izoleucyna
  • Leucyna
  • Lizyna
  • Metionina
  • Fenyloalanina
  • Treonina
  • Tryprofan
  • Walina

Nasz organizm używa aminokwasów do tworzenia białka, co wspomaga go w przeróżnych działaniach, takich jak naprawa tkanki mięśniowej oraz wielu innych.

BADANIA

Aminokwasy EAA – jak wszystkie suplementy przed wejściem na rynek, przeszły szereg badań.

Jedno z badań, które zostało przeprowadzone w roku 2018  przedstawimy tutaj. (link do badań na końcu artykułu)

  • 20 dorosłych mężczyzn
  • Wiek koło 27 lat
  • Masa ciała około 72,7 kg,
  • Wzrost około 176cm

Zostali włączeni do badań. Zadaniem osób badających było sprawdzenie czy przyjmowanie suplementu w sytuacji treningu oporowego może pozytywnie wpłynąć na wytrzymałość i  zmęczenie mięśni. Aby wyniki były bardziej rzetelne i dokładne, jednej grupie mężczyzn podano aminokwasy EAA, a drugiej placebo.

WYNIKI

W przypadku suplementacji aminokwasami EAA przedstawiono pozytywne wyniki dla osób wykonujących ćwiczenia oporowe. Badający zgodnie uznali, że może to być interesujący produkt zarówno dla amatorów, jak i zawodowych sportowców. Odpowiedni wpływ na wytrzymałość i powstrzymanie zmęczenia mięśni może być szczególnie istotne dla osób, które dążą do osiągnięcia jak najlepszych efektów swoich treningów.

PODSUMOWANIE

Aminokwasy EAA mają szansę zostać kolejnym ciekawym suplementem, który może pozytywnie wpłynąć na nasz trening. Jednak, aby stwierdzić to jasno, potrzeba więcej pewnych badań w tym temacie. Również w przypadku tego badania określono jedynie jaki wpływ ma suplement na trening oporowy, a to też może być istotne.

LINK DO BADAŃ : https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6107748/

Polecamy:

Podoba Ci się? Udostępnij!

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on print
Drukuj

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Informujemy, że w celu zapewnienia jak najlepszej obsługi nasza strona korzysta z ciasteczek (plików cookies). Korzystając z naszej strony, bez zmiany ustawień przeglądarki wyrażasz zgodę na wykorzystanie przez nas plików cookies. Jednocześnie przypominamy, że w każdej chwili masz możliwość zmiany ustawień plików cookies. Więcej informacji możesz znaleźć w Polityce prywatności.