Kolejność wykonywania ćwiczeń siłowych – czy ma znaczenie?

Dlaczego kolejność ćwiczeń podczas treningu jest ważna?

Bardzo ważnym czynnikiem w treningu siłowym jest kolejność ćwiczeń. Każdy początkujący adept siłowni musi wiedzieć, że trening powinien zaczynać od dużych grup mięśniowych, takich jak: plecy, nogi, klatka piersiowa, kończywszy na barkach, bicepsie, tricepsie, brzuchu.
Dzięki wyborowi takiej kolejności ćwiczeń można pobudzić maksymalnie układ nerwowy, hormonalny i krążeniowy oraz powstaje szybsza adaptacja organizmu do wysiłku.

Po pierwsze ćwiczenia wielostawowe

Ponadto wykonując ćwiczenia na większe partie mięśniowe trzeba pamiętać żeby zaczynać od ćwiczeń wielostawowych, które angażują całe ciało do pracy. Więc, gdy trenujemy nogi warto zacząć od np. przysiadów, trenując klatkę, od wyciskania, wszystko będzie także zależne od naszego celu treningowego.

hantle

Dodatek ćwiczeń izolowanych

Dodatkiem dla ćwiczeń wielostawowych będą ćwiczenia izolowane, które możemy wykonać np. na maszynach takich jak rozpiętki na maszynie butterfly trenując klatkę piersiową lub prostowanie nóg na maszynie w treningu nóg. Trenując mniejsze partie mięśniowe najpierw zaczynamy od ćwiczeń z hantlami bądź sztangą, aby potem uzupełnić trening ma maszynach izolując mięsień.

Takie rozwiązania mają zastosowanie w treningu, aby na początku nie tylko zaadoptować ciało, pobudzić układ nerwowy, ale także skupić całą siłę na ćwiczeniach wielostawowych, gdzie pracujemy globalnie, a nie tylko jednym mięśniem. Ćwiczenia na mniejsze partie lub izolowane mogłyby tylko zmęczyć konkretną partię mięśniową. Efektem tego organizm nie będzie w stanie wydobyć całej energii potrzebnej do wykonania konkretnego zadania.

Twój priorytet treningowy

Inaczej trzeba podejść do sprawy priorytetu mięśniowego, jeżeli konkretna partia mięśniowa jest dużo słabsza od reszty, wtedy należy zacząć od danej grupy mięśniowej. Więc jeżeli np. barki to słabe ogniwo, trening rozpoczynamy od ćwiczeń na daną grupę mięśniową, aby maksymalnie skupić się na tej partii. Należy zwracać uwagę na poprawną technikę, ponieważ może być ona przyczyną braku progresu. Konieczne jest spersonalizowanie planu pod dane słabości i mankamenty sylwetki. Dzięki poprawie słabych stron będzie można pójść o krok dalej, aby maksymalnie wykorzystać swój potencjał w danym sporcie.

Podsumowując

Planując swój cykl treningowy należy zapamiętać zasady obowiązujące w treningu siłowym. Ważna jest kolejność wykonywania ćwiczeń, określenie priorytetu mięśniowego oraz programowanie swojego treningu z głową. Należy stosować ćwiczenia wielostawowe, połączone z ćwiczeniami izolowanymi oraz akcesoriami. Całość z pewnością przełoży się na oczekiwane rezultaty, przez co będzie można cieszyć się z wymarzonej sylwetki.

Podoba Ci się? Udostępnij!

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on print
Drukuj

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

O autorze

Polecamy