Witamina D – suplementować czy nie?

Niedobory witaminy D w Polsce są związane z niedostateczną podażą słońca w okresie od jesieni do wiosny. Niezależnie od wieku, niedobór tej witaminy jest ściśle związany ze znacznym wzrostem ryzyka rozwoju wielu chorób cywilizacyjnych oraz wielu negatywnych skutków zdrowotnych takich jak krzywica u dzieci czy osteoporoza u dorosłych.

Właściwości witaminy D:

  • wspomaga wchłanianie wapnia i fosforu – dwóch pierwiastków które są niezbędne do
  • utrzymania prawidłowego stanu kości i zębów;
  • może zapobiec nadciśnieniu i chorobom serca;
  • poprawia wrażliwość tkanek na insulinę;
  • ważna dla kobiet w ciąży do prawidłowego rozwoju płodu;
  • może zapobiec depresji oraz otępieniu.

A to tylko nieliczne z jej właściwości.


ZALECENIA SUPLEMENTACJI WITAMINĄ D W POPULACJI OGÓLNEJ

NOWORODKI DONOSZONE I NIEMOWLĘTA
0–6 miesięcy: 400 IU/dobę od pierwszych dni życia niezależnie od sposobu karmienia.
6–12 miesięcy: 400–600 IU/dobę zależnie od dobowej ilości witaminy D przyjętej z pokarmem.

DZIECI (1–10 LAT)

u dzieci zdrowych przebywających na słońcu z odkrytymi przedramionami i podudziami przez co najmniej 15 minut w godzinach od 10.00 do 15.00 bez kremów z filtrem w okresie od maja do września suplementacja nie jest konieczna, choć wciąż zalecana i bezpieczna.

jeżeli powyższe warunki nie są  spełnione, zalecana jest suplementacja w dawce 600–1000 IU/dobę, w  zależności od  masy ciała i podaży witaminy D w diecie, przez cały rok

MŁODZIEŻ (11–18 LAT)
u zdrowych nastolatków przebywających na słońcu z  odkrytymi przedramionami i podudziami przez co najmniej 15 minut w godzinach od 10.00 do 15.00 bez kremów z filtrem w okresie od maja do września suplementacja nie jest konieczna, choć wciąż zalecana i bezpieczna;

jeżeli powyższe warunki nie są  spełnione, zalecana jest suplementacja w dawce 800–2000 IU/dobę, w  zależności od  masy ciała i podaży witaminy D w diecie, przez cały rok.

DOROŚLI (19–65 LAT)  

u osób zdrowych przebywających na słońcu z odkrytymi przedramionami i podudziami przez co najmniej 15 minut w godzinach od 10.00 do 15.00 bez kremów z filtrem w okresie od maja do września suplementacja nie jest konieczna, choć wciąż zalecana i bezpieczna
jeżeli powyższe warunki nie są  spełnione, zalecana jest suplementacja w dawce 800–2000 IU/dobę, w  zależności od  masy ciała i podaży witaminy D w diecie, przez cały rok.

SENIORZY (>65–75 LAT) ORAZ OSOBY Z CIEMNĄ KARNACJĄ SKÓRY

z uwagi na zmniejszoną skuteczność syntezy skórnej suplementacja przez cały rok w  dawce 800–2000 IU/dobę, w zależności od masy ciała i podaży witaminy D w diecie.

SENIORZY (>75 LAT)

z uwagi na zmniejszoną skuteczność syntezy skórnej oraz potencjalnie obniżoną absorpcję z przewodu pokarmowego i  zmieniony metabolizm witaminy D suplementacja przez cały rok w dawce 2000–4000 IU/dobę, w  zależności od  masy ciała i podaży witaminy D w diecie.

KOBIETY W CZASIE CIĄŻY I OKRESIE LAKTACJI

-kobiety w okresie prokreacji i planujące ciążę powinny mieć zagwarantowaną odpowiednią podaż witaminy D, taką jak w ogólnej populacji osób dorosłych, jeżeli to możliwe pod kontrolą 25(OH)D w surowicy;

-po potwierdzeniu ciąży suplementacja powinna być prowadzona pod kontrolą 25(OH)D w  surowicy, tak aby utrzymać stężenie optymalne w granicach >30–50 ng/ml

-jeżeli oznaczenie witaminy 25(OH)D nie jest możliwe, zalecane jest stosowanie witaminy D w dawce 2000 IU/dobę, przez cały okres ciąży i laktacji.

@beyourselfbefit

Źródło:

REKOMENDACJE ZASADY SUPLEMENTACJI I LECZENIA WITAMINĄ D – NOWELIZACJA 2018 r. VITAMIN D SUPPLEMENTATION GUIDELINES FOR POLAND – A 2018 UPDATE ✎ AGNIESZKA RUSIŃSKA1†, PAWEŁ PŁUDOWSKI2, M, MIECZYSŁAW WALCZAK3, A ,G, MARIA K. BORSZEWSKA-KORNACKA4, I, ARTUR BOSSOWSKI5, DANUTA CHLEBNA-SOKÓŁ1, K, JUSTYNA CZECH-KOWALSKA6, ANNA DOBRZAŃSKA6, EDWARD FRANEK7 , EWA HELWICH8, D, TERESA JACKOWSKA9, C, MARIA KALINA10, JERZY KONSTANTYNOWICZ11, JANUSZ KSIĄŻYK12, L, ANDRZEJ LEWIŃSKI13, B, JACEK ŁUKASZKIEWICZ14, EWA MARCINOWSKA-SUCHOWIERSKA15, ARTUR MAZUR16, IZABELA MICHAŁUS1 , JAROSŁAW PEREGUD-POGORZELSKI17, J, HANNA ROMANOWSKA3, MAREK RUCHAŁA18, H, PIOTR SOCHA19, MIECZYSŁAW SZALECKI20, 21, MIROSŁAW WIELGOŚ22, F, Ł, DANUTA ZWOLIŃSKA23, E, ARKADIUSZ ZYGMUNT13

Podoba Ci się? Udostępnij!

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on print
Drukuj

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

O autorze

Polecamy