Zadbaj o swoją odporność

okres jesienno-zimowy wystartował, a wraz z nim spadek odporności

Przeziębienie, grypa i inne choroby, które dopadają nas wraz ze zmianą aury pogodowej. Czy można im zapobiegać i trzymać swoją odporność w ryzach? Na to pytanie postaram się Wam dzisiaj odpowiedzieć.

czy dieta ma wpływ na układ odpornościowy?

Jeśli myślisz, że między Twoim żywieniem, a odpornością nie ma powiązania, to czas najwyższy wyprowadzić Cię z błędu.

Twoja dieta dostarcza (lub nie) organizmowi wartości odżywczych, makro- i mikroskładników, które na odpowiednim dla Ciebie poziomie dbają o prawidłowe funkcjonowanie organizmu. Dlatego też sposób odżywiania jest istotną kwestią w dbaniu o swoją odporność.

o jakich produktach musisz pamiętać?

Dobrze zbilansowana dieta, która dostarcza energii, witamin i minerałów wedle Twoich potrzeb pozwala zachować zdrowie. Jest to na tyle istotne, że niedobór jakiegokolwiek ze składników niesie ze sobą konsekwencje, również zdrowotne.

Każdy jadłospis, nie tylko ten dbający o Twoją odporność, powinien być ułożony indywidualnie. Wymieńmy sobie produkty, które będą najcenniejsze dla Twojej odporności i walki z wirusami w okresie jesienno-zimowym.

  • owoce cytrusowe i jagodowe – dostarczają wit. C, która dba o naszą odporność i wiemy to nie od dziś. Zwróć uwagę na jagody, borówki, maliny, truskawki, kiwi, porzeczki czy pomarańcze
  • warzywa o dużej zawartości wit. C – papryka (najwięcej czerwona), natka pietruszki, pomidory, korzeń imbiru, kapusta (głównie kiszona), ogórki kiszone, brukselka, szpinak.
  • tłuste ryby morskie -źródło wit. D i kwasów omega 3 – wiele osób wit. D kojarzy tylko z dbaniem o stan układu kostnego. Nic bardziej mylnego, jednak ma ona ogromne znaczenie dla prawidłowego funkcjonowania Twojej odporności. Co najmniej 1-2x w tyg. zadbaj, aby w Twoich posiłkach pojawiły się ryby, t.j łosoś, tuńczyk, śledź, makrela. Z kolei kwasy omega 3 działają przeciwzapalnie, a przeziębienie, towarzystwo gorączki, to nic innego, jak stan zapalny organizmu.
  • przyprawy korzenne i ostre – imbir, cynamon, goździki, curry, kurkuma, pieprz, ostra papryka – działają rozgrzewająco, przeciwzapalnie i bakteriobójczo

Gdy łapie nas przeziębienie zazwyczaj tracimy mocno apetyt. Należy z tym walczyć, bo aby organizm mógł walczyć z chorobą musi mieć dostarczane kalorie – czyli energię. Ponadto dbajmy o odpowiednią podaż płynów. Woda i rozgrzewające herbaty to zawsze dobre rozwiązanie.

SUPLEMENTACJA W WALCE Z PRZEZIĘBIENIEM I GRYPĄ

  • Wit. D – w kompleksie witamin lub jako osobny suplement – zapewnia prawidłowe funkcjonowanie układu odpornościowego, aktywuje mechanizmy obronne organizmu.  Witamina D ma zdolność do kształtowania zarówno tej wrodzonej jak i nabytej odporności – pobudza do działania białe ciałka krwi, wspomaga dojrzewanie limfocytów T – odpowiedzialnych za odporność organizmu. Wit. D wytwarzana jest naturalnie w skórze dzięki promieniom słonecznym, których zdecydowanie brakuje na jesień i zimę, dlatego jest to suplementacja konieczna. Bezpieczna ilość to 2000 UI na dobę.
  • Wit. C – zwiększa liczbę białych krwinek w organizmie. Działa antywirusowo i zwiększa odporność nawet w okresach wzmożonego wysiłku fizycznego. Witamina C jest również silnym antyoksydantem zwalczającym wolne rodniki. Dodatkowo wzmacnia i uszczelnia naczynia krwionośne,co skutecznie utrudnia wirusom przedostanie się do organizmu. Nie bójmy się w okresie osłabionej odporności przyjmować większych dawek tej witaminy. Jest ona rozpuszczalna w wodzie, więc nie kumuluję się w organizmie, a jej nadmiar jest wydalany wraz z moczem. Większe ilości w okresie przeziębienia, np. 1000 jednostek 3-4x dziennie na pewno nie zaszkodzą, a mogą przynieść dobre efekty.
  • inne antyoksydanty (wit. A i E), wystarczą ilości zawarte w kompleksach multiwitaminowych –  witamina A, pobudza organizm do wytwarzania większej ilości ciał odpornościowych. Nie tylko chroni przed infekcjami (w szczególności dróg oddechowych), ale także skraca czas trwania chorób. Witamina E to jeden z najsilniejszych przeciwutleniaczy, które pomagają pozbyć się wolnych rodników z organizmu. Ich ilość zwiększa się zwłaszcza podczas trwania infekcji czy przeziębienia. 
  • kurkuminadziała ona przeciwzapalnie, przeciwgrzybiczo, a także przeciwwirusowo. Kurkumina wpływa również korzystnie na układ krążeniowy, wspiera układ odpornościowy oraz reguluje apetyt.

o suplementację w odporności zadba 2befit

Podsumowując, Po suplementację na odporność najczęściej sięgamy w okresie jesienno-zimowym. pomogą nam uniknąć infekcji bakteryjnych, wirusowych i grzybowych. Działanie poszczególnych witamin na odporność polega głównie na stymulowaniu układu immunologicznego do szybszej i silniejszej odpowiedzi na atakujące organizm patogeny.

Podoba Ci się? Udostępnij!

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on print
Drukuj

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

O autorze

Polecamy

Przewiń do góry